Mountain Zebra SAN - Port Elizabeth - Reisverslag uit Schotschekloof, Zuid-Afrika van Alies Herweijer - WaarBenJij.nu Mountain Zebra SAN - Port Elizabeth - Reisverslag uit Schotschekloof, Zuid-Afrika van Alies Herweijer - WaarBenJij.nu

Mountain Zebra SAN - Port Elizabeth

Blijf op de hoogte en volg Alies

09 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Schotschekloof

Zondag, 9 maart 2014. Mount Zebra National Park - Port Elizabeth
Als we het park uitrijden komen we allerlei verrassingen tegen; een grote groep buffels bij een waterplas, familie stokstaart die op uitkijk staat (en als wij een foto willen maken razendsnel in hun holletje kruipt), een groep van wel 40 zwaluwen die midden op het plaveisel van de weg zit, een valk die vanaf een elektriciteit draad afscheid van ons neemt en een hartenbeest dat nog even opkijkt en vervolgens onverstoord doorgraast. Wat is dat genieten al die wonderen die onverwacht opduiken.
Het is bewolkt en onderweg naar Port Elizabeth,een rit van vier en een half uur, hebben we regelmatig een regenbui. Voor Ellen een mooie gelegenheid om verder te haken aan het vestje voor Ise. Ik maak een kruiswoordpuzzel die Han vervolgens af maakt. En Aize? Die rijdt en krijgt om bij de les te blijven van ons af een toe een momentosje, (nieuw woord voor een momentje voor een menthos).
In Cookhouse drinken we koffie in een tentje bij een benzinepomp. Het is zondag en in het familiebedrijf loopt het af en aan van familieleden die elkaar warm en luidruchtig begroeten. Maar er komen ook redelijk veel klanten om hun huishoudelijke boodschappen te doen. Je kunt er alles krijgen. Bij de koffie nemen we een zelfgebakken muffin. We verwachten eigenlijk een fabriekskeekje, maar deze muffin overtreft onze verwachtingen. Ze zijn zo lekker, dat Aize er extra koopt voor onderweg. De vorige eigenaresse, Bekkie vertelt graag over de zaak die ze onlangs aan haar zuster verkocht. Zij is hier in de buurt geboren en 'everybody knows me'. Zij bakt de pie's die ook in de zaak worden verkocht. Als wij afscheid nemen zegt ze dat als wij haar van thuis een kaart sturen met Bekkie Cookhouse Zuid Africa, dat de kaart aan komt. Wij knikken, bedanken haar voor haar verhalen en vervolgen onze reis.
We komen met regen en wind aan bij kust van Port Elizabeth. We zien een soort raffinaderij en het ruikt er ook naar. Verderop is de boulevard, met grote hotels en B&B's. Het is somber en ik heb heimwee naar de Karoo. We gaan uitgebreid lunchen in restaurant 'Ginger' bij het Beachhotel. Dat is het beste dat je kunt doen op zo'n sombere dag. Wij zijn niet de enige. Het zit helemaal vol. Het is gezellig en ik zie ons tweedaagse verblijf in deze havenstad al weer helemaal zitten. We zoeken op internet een B&B aan het strand.
Als we om 19 uur een wandelingetje willen maken, raadt onze gastvrouw van Beach House Conifer ons dit om veiligheidsredenen af.Zij adviseert ons om met de auto naar de 'Boardwalk' te gaan. Dit is een groot winkelcentrum. Een grote vijver in het midden met daarom heen winkeltjes, restaurantjes en een casino. We hebben geluk, al snel begint er een waterlichtshow met muziek. Ik moet weer even schakelen. De avonden in Mountain Zebra klonken en roken zo anders.

• 12 Maart 2014 - 20:50

Agnesmolmans:

hoi lieve vakantiegangers

wat een prachtige verslagen alies
    het ga at jullie hartsikke goed zo te lezen
    de fotos zijnook mooi
    liefs agnes