16 maart Kaapstad - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Alies Herweijer - WaarBenJij.nu 16 maart Kaapstad - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Alies Herweijer - WaarBenJij.nu

16 maart Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Alies

19 Maart 2014 | Nederland, Oegstgeest

Zondag, 16 maart 2014 Han jarig en start van Simavi collecte week
We staan om 7.45 u op en nemen van af het Hilton een taxi naar Waterfront. We gaan om 9 u met de boot naar Robbeneiland. Het bovendek zit bijna vol. Het is windstil. De zon staat aan een strak blauwe lucht. Wat hebben we een geluk. Na een uurtje varen we de haven van Robbeneiland binnen, waar wel 1000 aalscholvers op de pier ons verwelkomen. De passagiers worden over 3 bussen met evenzoveel gidsen verdeeld. We rijden 30 minuten over het eiland. Daarna gaan we de gevangenis in. Onze gids is een ex politieke gevangene die daar met oa Mandela te werk gesteld was. We herkennen veel uit de film ' A long walk to freedom', die we onlangs met Jelke in Amsterdam zagen. Tijdens de terugvaart geeft een aantal dolfijnen waarschijnlijk ter ere van Han zijn verjaardag een show rond onze boot. Het is zondag, prachtig weer en op V&A Warerfront is het gezellig druk. Op diverse punten maken bandjes muziek. Tot onze verbazing loopt er ook een stoet met schotse doedelzakspelers door de haven. Vanaf het terras van Alfredo, waar we lunchen, hebben we een mooi zicht op het schouwspel.
Om 14.30 u nemen we een taxi naar Kirstenbosch National Botanical Garden. In 15 minuten zijn we bij de ingang en laten we ons verleiden ook kaartjes te kopen voor het Cape Town Folk'n Acoustic Music Festival. We lopen langs de perken met Fynbos struiken, waaronder vele soorten Proteas. Het is een mooi groen park aan de voet van de Tafelberg. We liggen even op een grasveldje onder een boom en horen in de verte het testen van de muziekinstallatie. Als we om half zes het concert terrein oplopen zijn we verbaasd over het grote aantal mensen (enige honderden) dat daar op kleedjes zit, ligt, hangt en kruipt. Het is een vrij jong publiek. De meeste luisteraars consumeren uit goedgevulde picknickmanden. Wijnglazen hangen in glashouders die in het gazon geprikt staan. Wauw, het lijkt wel Woodstock. Wij hebben ons niet voorbereid op dit festijn; wij hebben een flesje water en zitten op een trui. De muziek is vrij hard en we willen op tijd naar ons verblijf op Walestreet. Voordat het concert afgelopen is bellen we Jean onze chauffeur van Rapid Reliable Cab Service, die ons binnen 20 minuten op Walestreet afzet. Nu gauw koffers pakken en nog even iets eten op het dakterras van het Hilton. Vervolgens brengen Richard en Moses ons naar het vliegveld. Onze Zuid Afrika reis zit er bijna op. We hebben het heel goed gehad. We hebben genoten.