Houtbaai - Kaapstad - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Alies Herweijer - WaarBenJij.nu Houtbaai - Kaapstad - Reisverslag uit Oegstgeest, Nederland van Alies Herweijer - WaarBenJij.nu

Houtbaai - Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Alies

15 Maart 2014 | Nederland, Oegstgeest

Zaterdag, 15 maart 2014 Houtbaai -Kaapstad
We nemen afscheid van Monica en Lisa en rijden langs de kust terug naar Kaapstad. In Campsbay parkeren we. Met onze tenen proberen we het water van de Oceaan. IJskoud! We liggen een uurtje op het strand. Het is een perfect strand. Weinig wind en lekker warm. Om 14u zijn we terug in Walestreet. We leveren onze auto in bij onze buren; het Hilton, waar Thrifty een car rental return heeft. We lopen de trap op van ons 'home away from home'. Wat is dit toch een ideale plek in de stad. Bij binnenkomst ruikt het heerlijk, naar kokkerellen. Richard, die in het appartement woont, krijgt kookles van een vriendin. Wat ze precies koken weet ik niet, maar het is in ieder geval iets met kip en Butternut, bij ons heet dit 'flespompoen'.
We wandelen de stad in, naar de Greenmarket. Er is vandaag een markt met Afrikaanse producten. Er is genoeg te koop; tassen, riemen, schilderingen op doek, olifanten van hout, olifanten van ijzer, olifanten van kralen, olifanten van steen, olifanten van blik etc. We hebben geluk; het is 'special price for you' dag...Vanaf een terrasje aan de rand van de markt zien we hoe iedere standhouder bezig is onverkochte koopwaar in te pakken. Tegenover ons zitten twee redelijk gezette vrouwen op een bankje in klederdracht en met beschilderde gezichten. Ze zitten uitgedost, doodstil zich zelf te showen. Enkel hun ogen zoeken contact met de toeristen. Als een van de dames geheimzinnig naar ons terras loopt en een beschreven kartonnetjes laat zien, komt er een boze marktbewaker naar haar toe: ze mag niet om geld vragen op de terrassen. De vrouw zet zich met een onschuldig gezicht terug op het bankje. Als de ordebewaker uit het zicht is, komt ze met haar verfrommeld stuk kanton weer op ons af. Wij geven haar een fooitje en nemen een paar foto 's van het stel. Het is gezellig om door het centrum van de stad te wandelen. We lopen door Longstreet. Een hele populaire uitgaanswijk met mooie panden. Het overdekte balkon van Neighbourhood is vol met mensen die hun zaterdagmiddag vieren. Op het veranda balkon van het aangrenzende pand Abantu is het nog rustig. Hier gaat volgens Richard het feest pas na 22 u beginnen. Beide gelegenheden zien er gezellig uit. Als de zon onder gaat lopen we door de straatjes van Bo Kaap, net achter Walestreet. Dit is de Maleis islamitische wijk, die bekend is om de fel gekleurde huisjes. We maken een fotootje voor het vandaag gesloten Bo Kaap museum.
Om 20 u lopen we naar restaurant Mama Afrika, waar we dinsdag al reserveerden. Er treedt een bandje op in de bar. We zijn blij dat ons tafeltje ver van het podium staat, waardoor we elkaar en de waitress nog net kunnen verstaan. Ik neem Bobotie. Deze kan bij lange na niet tippen aan de Bobotie die Katja maakte, voordat we naar Carré gingen. Tip: drink gezellig een drankje, bijvoorbeeld een Mojito aan de bar, maar ga vervolgens ergens anders eten.
Onderweg naar huis is het nog steeds gezellig in de straten. Het is carnaval in Cape Town. Tot in de kleine uurtjes.

• 19 Maart 2014 - 11:01

A.molmans@:

lieverds jammer dat het er weer opzit voor jullie
    een hele goede terugreis enWELKOM THUIS
    Albrt enagnes